فروشگاه زنجیره ای چیه؟ واسه خیلی از افراد خرید مثل کارِ خونه، سخت و طاقت فرساست. واسه یه سریای دیگه، خرید یک سرگرمی و فعالیتی آرامش بخشه که اونا رو از دنیای کار آزاد می کنه. اما سوال اینه، از کجا باید خرید کنیم؟ از فروشگاهی بزرگ یا مغازه های کوچیک؟ نقاط ضعف و قوت این دو روش خرید چه هستن؟ این نوشته رو بخونین تا با امتیازات و مشکلات مغازه های زنجیره ای بیشتر آشنا شید.

امتیازات و مشکلات مغازه های زنجیره ای چیه؟  آموزشی

الان تصور زندگی بدون خرید از مغازه های زنجیره ای بسیار سخته. صاحبان این مغازها از لحظه ای که خریداران از خودرو یا اتوبوسی که اونا رو به فروشگاه زنجیره ای برده پیاده می شن، می کوشند اونا احساس راحتی بکنن. موسیقی آرامش بخشی در همه جا پخش می شه، دوربینای حفاظتی وجب به وجب مغازه رو رصد می کنن و همه جا تمیزه، حتی سیستم تهویه هم همیشه هوای درون ساختمان رو تازه می کنه.

یکی از دلایل محبوبیت مغازه های زنجیره ای، مغازه های بسیار زیادیه که در زیر یک سقف وجود دارن.

مغازه های بزرگ و زنجیره ای زیادی هست. بخش بسیار مهم مغازه های زنجیره ای مغازه های کوچیک تر و بوتیکا هستن که زرق و برق اونا خریداران رو به خود جذب می کنه. در این مغازها افراد می تونن کتاب، اجناس چینی گرون، لباسای طراحان بنام، پوشاک راحت و … پیدا کرد. هر فروشگاه زنجیره ای بخشای مختلفی واسه کالاهایی مثل گوشت، میوه و سبزیجات، بیسکویت و کیک، غذاهای کنسروی، چای، قهوه و نوشیدنی، و پودر لباس شویی داره. بیشتر اجناس در مغازه های بزرگ پیش از عرضه، بسته بندی، وزن کشی و قیمت گذاری می شن. مغازه های رنجیره ای تجربه خریدی راحت و سریع رو واسه شما جفت و جور می کنن.

امتیازات و مشکلات مغازه های زنجیره ای چیه؟  آموزشی

خرید بدون معطلی می تونه خسته کننده باشه، اما در مغازه های زنجیره ای کارای جور واجور زیادی میشه انجام داد. افراد زیادی که واسه خرید به این مغازها می رن، واسه غذا خوردن یا نوشیدن چیزی و گفتگو با همراهان شون به کافی شاپا و رستورانای زیادی می رن که در این مراکز هست.

این یک واقعیته، کودکان از اینکه هنگام خرید در مغازه از این طرف بهش طرف کشیده شن بدشون میاد و شک نداشته باشین این یکی دیگر از دلایل افزایش محبوبیت مغازه های زنجیره ایه، چون که کودکان در اونا فراموش نشده ان. وسایل بازی، نمایش حیوانات، سینماها یا محوطهای اسکیت تنها مثالایی از سرگرمیایی هستن که مغازه های زنجیره ای واسه بچه ها جفت و جور می کنن.

البته این امکانات تنها یک دلیل دارن: ایجاد این باور در خریداران که به اقلامی که قصد خرید اونا رو نداشتن اما تخفیف خوبی خورده ان، نیاز دارن و باید اونا رو بخرن. ممکنه مشتری واسه خریدای بزرگ از کارت اعتباری استفاده کنه.

پس به نظر می رسه فروشگاه زنجیره ای سرزمینی رویایی واسه بچه ها و بزرگ ترهاه. می تونیم واسه فرار از بدبختیا، زمستونای سرد یا گرمای طاقت فرسای تابستون به اینجا مراجعه کنیم.

با اینحال هنوزم خیلی از افراد ترجیح میدن از همون مغازه های کوچیک قدیمی خرید کنن.

بیایید با خودمون صادق باشیم، زندگی بدون مغازه های زنجیره ای به جهنمی تبدیل میشه. باید به خاطر وجود اونا ممنون باشیم، کاری که قبلا یک روز کامل طول می کشین، حالا تنها در چند ساعت انجام می شه. سی سال پیش باید خیابون رو از بالا تا پایین پیاده قدم می زدین، از یه سری از مغازها رابازدید می کردین، در صف خرید و پرداخت می ایستادید و هنگامی که بلاخره با چندیدن کیسه خرید به خونه باز می گشتید دیگر شب شده بود. و البته اون زمان مغازه های هم فقط از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر باز بودن.

حالا مغازه های زنجیره ای واسه جواب گویی به نیاز مشتریا، ساعات بیشتری باز هستن و حتی در روزای تعطیل هم کار می کنن. تنوع اجناس به شکل حیرت انگیزی بالاست. حالا مغازه های زنجیره ای بیشتر از ۴۰ هزار محصول به مشتری پیشنهاد میدن که شامل همه چیز می شه از اجناس مقرون به صرفه گرفته تا اجناس خاص با قیمتای رقابتی. در این مغازها امکان استفاده از پارکینگ رایگان و دیگر تسهیلات مثل خدمات مالی هم هست.در جدا از اینکه این مغازها اجناس فوق العاده ای به نام برند خود هم به فروش می رسانند و تحویل در منزل و خرید اینترنتی هم دارن.

معمولا هیچ کدوم از ما مجبور نمی شیم واسه پیدا کردن مغازه ی زنجیره ای فاصله زیادی رانندگی کنیم، می تونیم اونا رو بیرون از شهر یا در خیابونای اصلی شهر می بینیم. بعضی از خرده فروشا دنبال محلای راحت تری مثل ایستگاهای قطار هستن. سی سال پیش افراد واسه خرید از این مغازها جون می دادن اما الان دیگر خیلی علاقه ای بهش ندارن.

امتیازات و مشکلات مغازه های زنجیره ای

کار خرده فروشا خرید شکلای مختلف به شکل کلی و استفاده از امتیاز قیمت پایین خرید کلی و فروش اون در حجم کم و قیمت بالاتره. خرده فروشا واسطه ی بین تولیدکننده یا کلی فروش و مشتری ای هستن که کالا رو می خره. خرده فروشی در اندازه وسیع مثل مغازه های زنجیره ای و مغازه های بسیار بزرگ، امتیازات زیادی داره، اما این مغازها معایبی هم دارن.

امتیازات خرده فروشی در اندازه وسیع

صرفه جویی اقتصادی زمانی اتفاق میفته که رشد بازدهی کسب وکار بیشتر و سریع تر از هزینه ها باشه. کسب وکارا با توجه به اندازه خود سود می برن. توجه داشته باشین که میشه هزینه ها رو به هزینه های ثابت و متغیر تقسیم کرد، هزینه های ثابت بدون توجه به میزان تولید وجود دارن و هزینه های متغیر به میزان بازدهی بستگی دارن. در شرکتای بزرگ تر بازدهی بیشتر می تونه هزینه های ثابت رو پوشش بده. مثلا، خرده فروش جدا از اینکه هزینه های متغیر واسه خرید اجناس، باید واسه حمل اجناس به مغازه اش هم هزینه کنه. با توجه به اینکه خرده فروشای بزرگ تر اجناس بیشتری سفارش میدن، هزینه حمل بر جنسای بیشتری تقسیم می شه. اینطوری خرده فروشای بزرگ تر از امتیاز خرید زیاد و هزینه کارگر کمتر استفاده میکردن.

  • تخصص

در حالی که خرده فروشی کوچیک باید خود درباره همه جنبه های کسب وکار تصمیم بگیرن، خرده فروشی بزرگ تر می تونه در مورد ی خرید، فروش، امور مالی و بازاریابی، افراد متخصص رو به کار بگمارد. وجود افرادی که وقت شون رو به طور کامل صرف نقشای تخصصی می کنن، بر کارایی اثر مثبت می ذاره و باعث سود و پیشرفت بیشتر می شه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   مضرات قهوه و نوشیدنی های کافئین دار واسه سلامتی 

  • ارائه خدمات تحویل درب منزل به مشتری

امتیازات و مشکلات مغازه های زنجیره ای چیه؟  آموزشی

میشه افرادی رو واسه تحویل خرید درب منزل استخدام کرد تا سفارشای بیشتر از چند قلم رو به دست مشتری برسانند. سود بیشتر حاصل از سفارش بیشتر، و سفارشای کم تعداد مشتریانی که نزدیک هم زندگی می کنن، هزینه این کار رو پوشش می ده. این امکانات مشتری هایی بیشتری رو جذب می کنن، کسب وکار رو با معنیای جدید مثل فروش تلفنی یا اینترنتی آشنا می کنه و اعتبار کسب وکار رو افزایش می ده.

  • پیشنهادای ویژه و تخفیف فروش

خرده فروشای با پیشنهادای ویژه و تخفیف در قیمت سعی می کنن مشتری بیشتری به خود جذب کنن و فروش بیشتری داشته باشن. احتمال اینکه خرده فروشای بزرگ در مقایسه با خرده فروشای کوچیک تر توان مالی بیشتری واسه ارائه اینجور تخفیفایی داشته باشن بیشتره.

تکنولوژی، کسب وکار رو آسون می کنه، اما به سرمایه گذاری ساده ی بیشتری نیاز داره. خرده فروشای بزرگ، پول بیشتری واسه اینجور سرمایه گذاریایی دارن و در طول چند سال از راه صرفه جویی در هزینه ها و کارایی بیشتر این پول جبران می شه. حجم تراکنشای روزانه یک خرده فروشی بزرگ و شاید تعداد مغازه های بیشتری که در سراسر کشور داره باعث می شه سرمایه گذاری در تکنولوژی واسه رقابتی ماندن و تأمین اطلاعات دقیق و به موقع واسه مدیریت مؤثر کسب وکار، به ضرورتی انکارناپذیر تبدیل بشه.

امتیازات و مشکلات مغازه های زنجیره ای چیه؟  آموزشی

  • قیمت کم

در مغازه های زنجیره ای اجناس با قیمت تقریبا کمتری در دسترس هستن چون که اونا جنسا رو کلی می خرن و فروش بالایی دارن. این کار باعث می شه هزینه اداره فروش کمتر شه و اونا بتونن سود کمتری از مشتری بگیرن.

  • فروش سریع و زیاد

مغازه های زنجیره ای به دلیل ویژگیای خاصی خود می تونن مشتری هایی بیشتری جذب کنن. مشتریا واسه قیمتای ارزون و انتخابای زیادی که در اختیار دارن به مغازه های زنجیره ای جمله می برن. پس این مغازها می تونن اجناس شون رو با سرعت و در حجم بالا بفروشن.

  • هزینه های پایین اداره کسب وکار

مغازه های زنجیره ای هزینه های اداره تقریبا پایینی دارن. اونا به جز چند مورد واسه مشتریا خدمات رایگان جفت و جور نمی کنن. هدف اونا جفت و جور کردن جنسای ارزون قیمت واسه مشتری هاست. اونا کمترین تعداد فروشنده مورد نیاز رو استخدام می کنن و پس میشه مغازه های زنجیره ای رو با کمترین هزینه اداره کرد.

  • آزادی انتخاب بدون دخالت فروشنده

امتیازات و مشکلات مغازه های زنجیره ای چیه؟  آموزشی

در مغازه های زنجیره ای مشتریا باید خودشون کالا رو انتخاب کنن. به اونا آزادی انتخاب بیشتری داده می شه و پس رضایت مشتری افزایش پیدا می کنه. این آزادی واسه مشتریایی مناسب تره که دخالت فروشنده رو دوست ندارن.

  • پیش بینی سود بیشتر

مغازه های زنجیره ای می تونن کسب سود بیشتر رو پیش بینی کنن، چون که اونا در حجم بالا خرید می کنن و در حجم پایین میفروشن. جدا از اینکه این اونا هزینه اداره بسیار کمی دارن و خدمات رایگان به مشتری ارائه نمی دن. پس به طور خودکار سود بیشتری به دست میارن.

مشکلات خرده فروشی در اندازه بزرگ

  • توانایی کمتر در ارائه خدمات فردی

یک خرده فروش کوچیک ممکنه همه مشتری هاش رو بشناسه چون که پیوسته با اونا رفت و امد داره. اون سلیقه و تمایلات این مشتریا رو می شناسد پس می تونه خدمات شخصی بهتری به اونا ارائه بده که واسه نیازای منحصر به فرد اونا مناسب تر باشه. یک خرده فروش بزرگ نمیتونه اینجور کاری بکنه چون که هدف اون فروش و فروش و فروشه. در اینجور کسب وکار بزرگی زمان برابر پوله و هرچه سرعت فروش بیشتر باشه سود بیشتری به دست میاد. سفارشای کوچیک و خاص از طرف مشتریا خیلی کم پذیرفته می شه، به ویژه اگه این سفارشا میزان سودی رو که این کسب وکارها توقع دارن برآورده نکنه. ممکنه در مغازه های بزرگ مشتری چیزی بیشتر از یک عدد نباشه، اما در خرده فروشی کوچیک، یک مشتری قدیمی باارزشه.

  • مشکلات نیروی کار

واقعیت اینه که با گذشت زمان فشار بر نیروی کار مغازه های بزرگ منتقل می شه چون که از اونا انتظار میره در زمان کم، کار زیادی بکنن. بیشتر کارا تکراری هستن و خیلی کم با مشتریا یا دیگر همکاران گفتگویی شکل میگیره. این باعث می شه روحیه ی کار ضعیف باشه و اگه کارمندان به طور منظم از کارشون انصراف بدن هزینه استخدام و حفظ کارمندان زیاد میشه.

  • کنترل کمتر بر دزدیای کوچیک

امتیازات و مشکلات مغازه های زنجیره ای چیه؟  آموزشی

در یک محیط بزرگ که هزاران قلم جنس در اون هست، مراقبت از همه جایا واسه جلوگیری از دزدی کار سختیه. خرده فروشای بزرگ همیشه با مشکل دزدیای کوچیک از قفسها روبه رو هستن.

نصب دوربینای مدار بسته ضروریه اما استخدام افرادی که در همه راهروها حاضر و مراقب باشن کسی کالایی درون کیف یا لباسش قایم نکنه هزینه زیادی داره. وسوسه ی افراد واسه دزدی در مغازه های زنجیره ای در مقایسه با مغازه های کوچیک تر بیشتره، چون که در مغازها افراد خیلی راحت شناسایی می شن. دزدها ممکنه فکر کنن در مغازه های بزرگ تشخیص دزدیای کوچیک سخته، چون که شکلای مختلف خیلی زیادی در مغازه های اونا هست. افرادی که از مغازه های دزدی می کنن معمولا در مغازه های بزرگ بیشتر از مغازه های کوچیک دست به اینجور کاری میزنن. پس کسب وکار با یک وضعیت باخت باخت روبه روه که یا باید روی امنیت سرمایه گذاری کنه یا از دزدیای کوچیک ضرر بکنه.

  • سرمایه زیادی لازمه

واسه تأسیس مغازه های زنجیره ای به سرمایه زیادی نیازه. نمیشه مغازه های بزرگ رو در هر جایی اداره کرد. یافتن محل مناسب واسه تأسیس این مغازها کار سختیه و هزینه زیادی داره.

  • واسه همه اجناس مناسب نیس

تنها بعضی از اجناس رو که مشتریا خوب می شناسن میشه در مغازه های زنجیره ای فروخت. لازمه که فرشندگان بعضی از اجناس رو به مشتری معرفی کنن تا از اون آگاهی پیدا کنن. پس نمیشه کالاهایی که واسه مشتریا خوب شناخته شده نیستن، در مغازه های زنجیره ای فروخت.

منبع : retail-small-business englishramis2btx


دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید