تا به حال براتون پیش اومده که از دیدن یک پوستر تبلیغاتی حس خوبی بگیرین و تا مدتها در یادتون بمونه؟ بین یک پوستر خوب و هوشمندانه تبلیغاتی و یک پوستر ضعیف و به درد نخور فرق بسیاره. معمولا هوشمندی خاصی واسه یک طراحی پوستر خوب خرج شده و جالبه که بدونین نتیجه اینجور هوشی می تونه واسه معرفی محصولتان شگفت انگیز باشه. در این مطلب براتون از امتیازات پخش پوستر تبلیغاتی و روشای ساخت حرفه ای پوستر تبلیغاتی گفتیم. با «چه جوری» همراه باشین.

 

امتیازات استفاده از پوستر تبلیغاتی

انعطاف در اندازه و شکل

پوسترهای تبلیغاتی رو می تونین در ابعاد مختلف و با شکلای جور واجور چاپ کنین. یک پوستر با ابعاد کاغذ A۴ رو می تونین در تابلوهای اعلانات نصب یا به عنوان تراکت پخش کنین.

واسه اینکه المانای تصویری بیشتری به پوستر اضافه کنین و انعطاف پذیری طراحی اونو افزایش بدین، می تونین سایزهای بزرگتر رو انتخاب کنین. یک پوستر بزرگتر با رنگا و طرحای تأثیرگذار می تونه شانس بیشتری واسه جلب توجه مخاطب داشته باشه، اگه جای مناسب رو واسه نصب اون انتخاب کرده باشین.

انعطاف پذیری در پخش

پوسترها از نظر پخش، انعطاف پذیری خوبی دارن. در بعضی از شهرها، جایای ویژه ای واسه و نصب پوسترها درنظر گرفته می شه. بعضی وقتا لازمه واسه نصب یک پوستر در یک جای خاص، مجوزهای لازم رو بگیرین. حتی ممکنه نیاز داشته باشین که از یک کسب وکار خصوصی اجازه بگیرین و پوستر خود رو در سایت اونا به نمایش بذارین. حتی بعضی وقتا لازمه واسه این کار، هزینه کنین.

بعضی از شرکتا، تابلوهای اعلانات ویژه ای واسه عمومی درنظر می گیرن. می تونین از صاحبان کسب و کارای کوچیک تر خواسته کنین که پوستر شما رو در محل کار خود به نمایش بذارن. مبادله پوسترها یکی دیگر از روشای به نمایش گذاشتنه. اگه جای مناسب رو واسه نصب پوستر پیدا کنین، شما درمعرض دید عده ی خیلی از افراد قرار میگیره و شناخته میشید.

ارائه دراز مدت و همیشگی

پوسترها توانایی دسترسی در ۲۴ ساعت شبونه روز و ۷ روز هفته رو دارن و نسبت به دیگر چاپی، بیشتر درمعرض دید قرار می گیرن.

مخاطب روزنامه معمولا بعد از یه بار خوندن اون، روزنامه رو کنار می ذاره، ولی پوستر اگه در جای مناسبی نصب شه، می تونه واسه روزها، هفته ها و ماه ها، پیام مورد نظرتون رو به طیف بزرگی از افراد منتقل کنه. جدا از اینکه این، یک پوستر همیشه درمعرض دید خوانندگان قرار داره.

راه ارتباطی مقرون به صرفه

چاپ پوسترهای تبلیغاتی، یکی از ارزون ترین روشای چاپیه و نسبت به در روزنامه و مجله، میزان بازگشت سرمایه بیشتری داره. چاپ پوستر بسته به اندازه و تعداد پوسترها و طراحی اونا، هزینه متفاوتی داره و معمولا بسیار مقرون به صرفه؛ درحالی که تبلیغ در یک مجله ممکنه میلیونا تومن واسه شما هزینه داشته باشه.

با وجود تراکت پخش کنا یا کارگرهای ساعتی، می تونین با کمترین هزینه، پخش پوسترها رو انجام بدین. وقتی هزینه های این روش رو با هزینه های چاپ در یک مجله و درخشش هر کدوم رو باهم مقایسه می کنین، آگاهی کامل پیدا می کنین که ارزون ترین و تأثیرگذارترین روشه.

چه جوری پوستر تبلیغاتی اختصاصی خود رو تهیه کنیم؟

گرچه در سالای گذشته، هم مثل بقیه موارد، پیشرفتای زیادی کرده و از جدیدترین وسایل فناوری استفاده میکرد، ولی پوسترهای تبلیغاتی چاپی هنوزم استفاده میشن و یکی از مؤثرترین روشای تبلیغ هستن. از پوستر تبلیغاتی واسه معرفی هر کسب وکار و رویدادی میشه استفاده کرد. مثلا شروع به کار یک مغازه یا اجرای یک نمایش گروهی یا حتی آگاهی دادن در مورد تشکیل کمپینای سیاسی و… .

پوستر تبلیغاتی خوب، بهترین وسیله واسه معرفی کسب وکاره که موفقیت شما رو به دنبال داره. طراحی پوستر نیاز به زمان و دقت زیادی داره و یک کار تخصصیه. شمام با کمی دقت و خلاقیت می تونین پوستر تبلیغاتی خود رو طراحی کنین.

امتیازات استفاده از پوستر تبلیغاتی و نکاتی واسه طراحی هوشمندانه اون  آموزشی

خلاقیت-خلاق

بخش اول: شروع به کار

۱. اول تصمیم بگیرین که چه اطلاعاتی رو می خواید از راه پوستر منتشر کنین

این مورد دقیقا بهش چیزی که قصد تبلیغش رو دارین، بستگی داره. اگه واسه مغازه یا کسب وکار خود تبلیغ می کنین، باید موقعیت جغرافیایی، ساعت کار و اطلاعات تماس تون رو در پوستر اشاره کنین. اگه واسه یه گروه یا سازمان تبلیغ می کنین، باید جا و زمان دقیق اتفاق مورد نظر یا ملاقات با خودتون رو مشخص کنین. هر اطلاعاتی که بیننده ی پوستر باید بدونه، حتما در پوستر وارد کنین.

۲. تصمیم بگیرین که در چه محدوده جغرافیایی داشته باشین

شناخت بازار یکی از لازم ترین مواردیه که در روشای مختلف ، باید مورد توجه بذارین. در این مورد، شناخت بازار مشخص می کنه که پوسترهای آماده شده رو کجا باید نصب کنین و چه لغاتی رو واسه بیان هدف خود به کار ببرین. مثلا اگه می خواید خدمات نمونه خوانی رو واسه فارغ التحصیلان رشته خاص تبلیغ کنین، استفاده از کلماتی مثل «تز» توجه اونا رو بیشتر از کلمه «مقاله» جلب می کنه. اول تصمیم بگیرین که محدوده جغرافیایی مورد نظر شما واسه کجاست؟ بعد راه حل مناسب رو واسه انتخاب کلمات، تصاویر و طراحی پوستر به کار بگیرین. باید اونا رو به نحوی انتخاب کنین که مناسب مخاطب مورد نظرتون باشه و توجه اونا رو جلب کنه.

۳. در مورد محل و نصب پوسترها تصمیم بگیرین

امتیازات استفاده از پوستر تبلیغاتی و نکاتی واسه طراحی هوشمندانه اون  آموزشی

این مورد بعد از مشخص کردن منطقه جغرافیایی مورد نظر واسه تبلیغ، تاحدودی مشخص می شه. واسه تصمیم گیری در این مورد باید رابطه مخاطبان با موضوع مورد نظر رو درنظر بگیرین. مثلا تبلیغ اجرای زنده ی یه گروه موسیقی سنتی رو نباید در پیش دبستانیا و مهدکودکا نصب کنین.

مکانی که واسه تبلیغ انتخاب می کنین، حتی در نحوه ی طراحی پوستر هم بسیار تأثیرگذاره. درنظر بگیرین که مخاطب مورد نظر شما معمولا در چه جایایی دور هم جمع می شن یا حضور دائمی دارن، بعد واسه انتخاب محل نصب پوستر تصمیم بگیرین.

دقت کنین که جایی رو انتخاب کنین که درمعرض دید عده ی خیلی از مردم باشه. این نکته رو درنظر بگیرین که پوسترهایی که در محل رفت وآمد مردم، در راهروها، نصب می شن، توجه کمتری رو جلب می کنن نسبت به جاهایی که مردم در انتظار به سر می برن و یک جا ساکن هستن.

مثلا ایستگاه اتوبوس جاییه که افراد زیادی بهش رفت وآمد دارن و مجبورند دقایقی رو در انتظار اتوبوس به سر ببرن. در این شرایط معمولا دور رو نظارت می کنن و حتما پوستر شما رو می بینن. پوستری که در یک ایستگاه اتوبوس نصب شده شاید توجه بیشتری رو نسبت به پوستری که در راهروی یک مدرسه نصب شده، جلب می کنه.

رنگ و نور جای مورد نظر رو درنظر بگیرین. پوستر شما باید نسبت به محیط دورش جدا باشه؛ نه اینکه در انبوه رنگ و نور، مخفی شه. بعد از بررسی نور و رنگ محیط، طرحا و رنگایی رو واسه پوستر خود انتخاب کنین که با محیط دورش در اختلاف باشه تا توجه بیشتری رو جلب کنه.

در مورد پیامی که می خواید با پوستر خود منتقل کنین، تصمیم بگیرین. واقعا انتقال یک ایده یا پیام در مورد محصول یا گروه خاصه. مثلا در مورد تبلیغ نوشیدنیا، بیشتر پیامای تبلیغاتی در مورد تفریح و بیرون رفتنه.

شمام تصمیم بگیرین که تون واسه مخاطب باید همراه با چه موضوعی بیان شه. مثلا اگه واسه مغازه ی خود تبلیغ می کنین، شاید دوست دارین افرادی رو نشون بدین که با رضایت کامل و لبخندی بر لب درحال خرید از مغازه تون هستن. اینجوری به مخاطب، این پیام رو ارسال می کنین که خرید از مغازه ی شما، احساس خوبی در اونا ایجا می کنه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   معرفی شکل های مختلف تئوریای رهبری 

بخش دوم: طراحی پوستر

۱. اجزای اصلی یک پوستر تبلیغاتی رو بشناسین

امتیازات استفاده از پوستر تبلیغاتی و نکاتی واسه طراحی هوشمندانه اون  آموزشی

درست مثل یک مقاله، پوستر تبلیغاتی از سه بخش تشکیل می شه؛ عنوان، متن و امضا. واسه طراحی یک پوستر عالی، همه این سه قسمت باید طراحی قوی داشته باشن و چشم گیر باشن.

  • عنوان: این بخش باید به نحوی انتخاب شه که توجه خوانندگان رو جلب کنه. معمولا اونو در بالاترین جای پوستر قرار میدن و از بزرگترین فونت واسه اون استفاده می کنن. این عنوان باید کوتاه و بیشترین حد ۱۵ کلمه باشه. درغیر این صورت خواننده خسته می شه و بدون خوندن ادامه اون، پوستر رو ندیده میگیره. سعی کنین عبارات و جملات خوبی انتخاب کنین که پیام مناسب رو در مورد محصول شما ارائه بده و مخاطبان رو مجبور و تشویق کنه که بقیه ی پوستر رو بخونن.
  • متن: زیرعنوان اصلی باید یکی دو جمله قرار بگیره که پیام شما رو منتقل کنه. این قسمت باید طولانی تر از عنوان، بازم به اندازه ای کوتاه باشه که مخاطب رو واسه خوندن، مشتاق نگه داره. مهم ترین بخشای این قسمت از ، چند نکته کلیدیه که می خواید به آگاهی خوانندگان برسونین.
  • امضا: اینجا همون بخشیه که نام شرکت، مغازه، گروه یا هر اون چیزی رو که در مورد اون تبلیغ می کنین، عنوان می کنین. علاوه براین، همه اطلاعات لازم واسه ایجاد تماس مثل آدرس، تلفن، ایمیل و لینک شبکه های اجتماعی، سایت و ساعت کار رو اضافه می کنین. این قسمت معمولا در پایین ترین بخش پوستر قرار میگیره.

یک نرم افزار کامپیوتری پیدا کنین که با کمک اون بتونین پوستر مورد نظرتون رو طراحی کنین. البته می تونین خودتون با دست پوستر رو بکشین، اما با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری، امکانات و تواناییای زیادی در اختیارتون قرار میگیره و می تونین طراحی منحصربه فردی داشته باشین. اگه با نرم افزارهای شرکت Adobe آشنا باشین و قبلا آموزش لازم رو دیده باشین، می تونین از نرم افزارهایی مثل InDesign یا Illustrator استفاده کنین. اگه کار با این نرم افزارها رو بلد نیس با نرم افزارهایی که نمونه آماده دارن، کار خود رو شروع کنین؛ نرم افزارهایی مثل Apple’s Pages یا Poster Maker.

۳. یک لوگو طراحی کنین

امتیازات استفاده از پوستر تبلیغاتی و نکاتی واسه طراحی هوشمندانه اون  آموزشی

اگه واسه یک سازمان یا شرکت تبلیغ می کنین باید یک لوگو هم طراحی کنین؛ لوگویی که قبلا مثل اون واسه شرکتی نباشه و طراحی خاص و منحصربه فردی داشته باشه که فقط شرکت و کسب وکار شما رو به یاد مشتریان بیاره. این کار دو امتیاز فوق العاده داره؛ نه تنها توجه مشتریان رو جلب می کنه، بلکه به شما کمک می کنه تا علامت تجاری جدا خود رو در بازار داشته باشین.

اگه شما باعث موفقیت تون شه، واسه آینده فقط می تونین از لوگوی خود در طراحی پوستر استفاده کنین. چون مخاطبان شما از قبل با این نماد که فقط مختص شماس، آشنایی دارن و میدونن که چی رو تبلیغ می کنین. مثلا کوکاکولا یکی از موفق ترین نمونه های طراحی لوگوه.

۴. ابعاد مناسب پوستر رو انتخاب کنین

در انتخاب ابعاد پوستر، حتما پوستر بزرگتر، پوستر بهتری واسه نیس. بعضی وقتا سعی می کنین بزرگترین پوستر ممکن رو تهیه کنین، ولی همین مسئله به شما ضربه می زنه. پوسترهای بزرگ جدا از اینکه اینکه هزینه زیادی واسه تون داره، قابل استفاده واسه جاهای کوچیک نیس و موجب سردرگم شدن و ایجاد حس بد در مخاطبان می شه.

در این صورت خوانندگان واسه خوندن تموم بخشای پوستر، اشتیاق خود رو از دست میدن به ویژه اگه پوستر خیلی بلند باشه. واسه پوسترهایی که در فضای داخلی نصب می شن، ابعاد کوچیک تر رو انتخاب کنین و واسه پوسترهای فضای باز، مثل روی ساختمانا یا بیلبوردها، ابعاد بزرگتر رو انتخاب کنین.

۵. چند تصویر تأثیرگذار انتخاب کنین

پوستر شما نباید شلوغ و درهم وبرهم باشه و حتما میدونید که بیشتر عالی و تأثیرگذار، بسیار ساده هستن. استفاده از تصاویر زیاد، مخاطب رو سردرگم می کنه. یک یا دو عکس که واقعا پیام مورد نظر شما رو منتقل می کنه، انتخاب کنین و اونا رو در مرکز پوستر بذارین. بعد کلمات دور تصویر رو مشخص کنین و دقت کنین که این نوشته، جایی از تبلیغ رو که می خواید مورد توجه مخاطب قرار بگیره، نپوشوند.

همیشه از تصاویری با رزولوشن و کیفیت بالا استفاده کنین. تصاویر با رزولوشن پایین ممکنه در کامپیوتر، عادی به نظر برسن ولی بعد از چاپ، تار می شن یا پیکسلای اونا نمایان می شه.

۶. از رنگای جدا استفاده کنین

بعد از اینکه در مورد تصاویر مورد نظرتون تصمیم گرفتید، رنگایی رو انتخاب کنین که با تصاویر پوستر، هماهنگ باشن. از کاغذهای رنگی استفاده کنین تا متن رو برجسته تر کنه. رنگایی که بیشتر به چشم بین عبارت ان از متن سفید روی پس زمینه قرمز و متن مشکی روی پس زمینه زرد.

در استفاده از رنگا زیاده روی نکنین. درست مثل استفاده از تصاویر زیاد، به کاربردن رنگای زیاد، مخاطب رو آزار می ده و اونو سردرگم می کنه. معمولا استفاده از ۴ رنگ واسه جلب توجه مخاطب کافیه و بیشتر از اون باعث دلزدگی خواننده می شه.

۷. از فونتی استفاده کنین که از چند قدم عقب تر خوانا باشه

فراموش نکنین که خیلی از افراد واسه خوندن پوستر بهش نزدیک نمی شن و از دور اونو می بینن؛ پس باید از فونت و سایزی استفاده کنین که از دور، قابل خوندن باشه. موقع آزمایش پوستر، اونو جایی آویزون کنین و چند قدم عقب برید. اگه با خوندن اون مشکل دارین، باید تغییراتی در متن بسازین. نوشته ها رو بزرگتر کنین، از رنگ دیگری استفاده کنین یا هر دو کار رو با هم انجام بدین.

سعی کنین که فقط از سه فونت مختلف در طراحی پوسترتان استفاده کنین. عنوان باید با بزرگترین فونت نوشته شه، متن اصلی، اندازه بعدیه و بخش پایانی باید با ریزترین فونت نوشته شه. استفاده از سایزهای مختلف می تونه مخاطب رو آزرده کنه و شاید از خوندن بقیه ی پوستر صرف نظر می کنه.

۸. قبل اینکه پوستر پایانی رو انتخاب کنین، چند نمونه قبلی آماده کنین

همونجوریکه نوشتهاتون قبل از پخش به چندبار بازخوانی نیاز داره، پوسترها هم قبل از چاپ باید چندین بار بررسی شن. چند نسخه مختلف از یک پوستر تهیه کنین و توجه کنین که پوسترها ساده و چشم گیر باشن و پیام مورد نظر شما رو منتقل کنن. از بقیه در مورد پوستر طراحی شده نظرخواهی کنین. چون بقیه نکاتی رو می بینن که شما موقع طراحی شاید به اونا توجه نکردین. اونقدر پوستر رو بازبینی کنین تا مطمئن شید که پوستری تقریبا بی مشکل، کامل و تأثیرگذاره.

۹. پوسترتان رو چاپ کنین

امتیازات استفاده از پوستر تبلیغاتی و نکاتی واسه طراحی هوشمندانه اون  آموزشی

بعد از اینکه پوستر مورد نظرتون رو طراحی کردین، واسه چاپ اون، انتخابای زیادی دارین. می تونین مستقیما از کامپیوتر منزل اونو با پرینتر معمولی چاپ کنین البته اگه بودجه ی محدودی دارین. ولی در نظر داشته باشین که برگهای معمولی، بادوام نیستن و رنگا و تصاویر اونا آنطور که باید باکیفیت نیس.

در دفاتر چاپ می تونین پوستر موردنظرتان رو با کیفیت بهتر روی برگهای محکم تر چاپ کنین و به اونا زرق و برقی بدین که توجه مشتریان رو جلب کنه. البته چاپ باکیفیت، هزینه های زیادی داره و بودجه ی تعیین شده واسه خود رو هم باید درنظر بگیرین. نوع چاپ و برگهایی رو انتخاب کنین که با توجه به نیازها و موقعیت شما، بهترین انتخابه.




دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید