بعضی وقتا از شرکتایی می شنوین که به محیط زیست آسیب میزنن، با کارکنان خود رفتار مساوی ای ندارن یا حقوق مصرف کننده رو رعایت نمی کنن. بدون شک، پخش اینجور اخباری موجب کاهش محبوبیت این شرکتا می شه و اقبال عمومی نسبت به اونا کاهش پیدا میکنه. اینجور شرکتایی به مسئولیت اجتماعی شرکت پایبند نیستن و با انجام رفتارها و اقدامات غیرمسئولانه در آخر به کار و کاسبی خود آسیب میزنن. ولی این معنی دقیقا به چه معناست و چه جوری می تونیم مطمئن شیم بهش پایبند هستیم؟ اینجا معنی مسئولیت اجتماعی سازمان رو توضیح میدیم و امتیازات پایبند بودن بهش واسه کسب و کارا رو میگیم.

 

کار و کاسبی شما از بقیه جدا نیس و فقط راهی واسه کسب درآمد به حساب نمی ره. کارکنان شما به کسب و کارتون وابسته هستن. مشتریان، تأمین کنندگان و جامعه ی محل کسب وکار شما همه تحت تأثیر کار و کاسبی و اعمال تون قرار می گیرن. اجناس شما و روش تولید اونا هم بر محیط زیست تأثیر می ذاره، پس نمی تونین نسبت به اونا بی خیال نسبت به موضوع باشین.

مسئولیت اجتماعی شرکتا چیه؟

مسئولیت اجتماعی شرکتا چیه و پایبند بودن بهش چه فایده هایی داره  آموزشی

مسئولیت اجتماعی شرکتا (CSR)، به درک تأثیرات اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی کار و کاسبی شما بر بقیه اشاره داره. CSR با هدایت و اداره کار و کاسبی شما و اقدامات اون به شکل ای اخلاقی و مسئولانه مرتبطه. میشه از اون استفاده ی مثبتی کرد و در صورتِ اجرای مؤثرِ CSR، بهره وری و سودآوری شرکت شما افزایش پیدا می کنه. CSR یعنی برخورداری از نگرشی مسئولانه و بالاتر رفتن از کمه کم چیزای مهم قانونی و پایبند بودن به اصول درستی که واسه تموم کسب و کارا (با هر اندازه ای) قابل اجراست. اینجا می خوایم توضیح دهیم چیجوری می تونین از امتیازات مسئولیت اجتماعی سازمان به نفعِ کسب و کارتون بهره ببرین.

جایگاه مسئولیت اجتماعی شرکتا در کار و کاسبی شما

مسئولیت اجتماعی سازمان (CSR) با تموم کارا و افرادی مرتبطه که در کار و کاسبی شما انجام می شه و با اونا سروکار دارین. شما باید موارد زیر رو در نظر بگیرین:

  • تأمین کنندگانی که انتخاب می کنین و اینکه چیجوری با اونا کار می کنین. مثلا، کار کردن با تأمین کنندگانی که محیط زیست رو آلوده می کنن به همون اندازه غیرمسئولانهه که خود شما محیط زیست رو آلوده کنین. شما باید به شکلی اخلاق مدارانه با مشتریان و تأمین کنندگان کار کنین.
  • چیجوری با کارکنان تون رفتار می کنین. واسه کسب و کاری مسئول، این چیزی بیشتر از تعهدِ صرف به چیزای مهم قانونیه. شما باید انگیزه و کارکرد کارکنان رو هم در نظر بگیرین.
  • کار و کاسبی شما چه تأثیری بر جامعه می ذاره و شما باید به طور فعال در جامعه ی خود نقش داشته باشین.
  • کسب وکار شما چه تأثیری بر محیط زیست می ذاره و واسه استفاده ی مؤثرتر از منابع و کاهش آلودگی و ضایعات چه کاری می تونین انجام بدین. شما باید به تأثیرات زیست محیطی کسب و کارتون توجه کنین.

CSR می تونه به شما در بهبود کارکرد کسب و کارتون کمک کنه. با نگاه به آینده، شما واسه کنار اومدن با قوانین و محدود کردنای جدید آماده هستین و از هزینه های اتلاف انرژی یا پرداخت هزینه های ضایعات غیرضروری جلوگیری می کنین. شاید مهم ترین امتیاز CSR ایجاد چهره ی مثبت واسه کار و کاسبی شما باشه؛ مشتریان پنهون و موجود هم تمایل بیشتری واسه خرید از کسب و کاری اخلاق مدار و خوشنام دارن.

امتیازات کسب و کاریِ پایبند بودن به مسئولیت اجتماعی شرکتامسئولیت اجتماعی شرکتا چیه و پایبند بودن بهش چه فایده هایی داره  آموزشی

مسئولیت اجتماعی سازمان (CSR)، امتیازات کسب و کاری مستقیمی رو به دنبال داره:

شناخته شدن به عنوان کسب و کاری مسئول

این واسه شما مزیتی رقابتی به حساب خواهد اومد. بیشتر شرکتا به تأمین کنندگانی علاقه دارن که سیاستای مسئولانه ای رو اجرا می کنن، چون این مسئله می تونه تأثیر مثبتی بر چگونگی دیده شدن اونا در چشم مشتری داشته باشه. بعضی مشتریان نه تنها خرید کردن از شرکتای مسئول رو ترجیح میدن، بلکه بر اون اصرار دارن.

کاهش هزینه ها

کاهش استفاده از منابع و از طرفی کاهش تولید ضایعات و آلایندها فقط واسه محیط زیست مفید نیس، بلکه موجبِ صرفه جویی در هزینهاتون هم می شه. کاهش صورت حسابای مربوط به مواد مصرفی و هزینه های دفع پسماندها کار سختی نیس و با این کار می تونین از امتیازات نقدی این اقدامات بهره مند شید. شما باید واسه صرفه جویی در هزینه ها، ضایعات کسب و کارتون رو کم کنین.

دیگر امتیازات کسب و کاری مسئولیت اجتماعی سازمان:

  • معروفیت خوب موجب می شه تا استخدام کارکنان آسون تر باشه؛
  • CSR به شما در حفظ کارکنان تون کمک می کنه، چون CSR موجب می شه کارکنان انگیزه بیشتری واسه ماندن در سازمان داشته باشن که موجب کاهش هزینه ها و معطلیای به دلیل استخدام نیروی کار جدید و آموزش دوباره اونا می شه؛
  • واسه انگیزه دادن به کارمندان و افزاش بهره وری اونا مفید هستش؛
  • CSR موجب اطمینان از پیروی از چیزای مهم قانونی می شه؛
  • فعالیتایی مثل مشارکت در جامعه فرصتای ایده آلی رو واسه ایجاد پوشش خبری مثبت واسه کار و کاسبی شما جفت و جور می کنن؛
  • ایجادِ روابط خوب با مقامات محلی موجب آسون تر شدن انجام کار و کاسبی می شه؛
  • توجه به تأثیرات گسترده تر کار و کاسبی شما، فرصتایی واسه ایجاد اجناس و خدمات جدید جفت و جور می کنه؛
  • CSR می تونه شما رو رقابتی تر کنه و خطر آسیب یهویی به اعتبار (و فروش) شما رو کاهش بده. موجب دسترسی راحت تر به پول و پله و سرمایه می شه، چون سرمایه گذاران واسه حمایت مالی از کسب و کاری خوشنام و معتبر تمایل بیشتری دارن.
  • مسئولیت اجتماعی شرکتا چیه و پایبند بودن بهش چه فایده هایی داره  آموزشی

تعهد به مسئولیت اجتماعی سازمان و تأثیرات زیست محیطی اون

کار و کاسبی شما بر افراد زیادی مثل کارکنان، مشتریان، تأمین کنندگان و جامعه تأثیر می ذاره و جدا از اینکه اون، تأثیر گسترده تری بر محیط زیست داره.

کاهش هزینه ها

مسئولیت اجتماعی شرکتا چیه و پایبند بودن بهش چه فایده هایی داره  آموزشی

حتی آسونترین کارا واسه افزایشِ بهره وری انرژی مثل خاموش کردن چراغا و لوازم، وقتی که از اونا استفاده نمی کنیم هم می تونه فرق زیادی بسازه. کاهش استفاده از آب هم، به طور مستقیم، هزینهاتون رو کم می کنه. شما باید به صرفه جویی در هزینه ها با استفاده ی بهینه از انرژی و استفاده ی مؤثرتر از آب توجه داشته باشین.

به کمه کم رساندن ضایعات هم می تونه هزینه ها رو به میزان زیادی کاهش بده. انجام کارای ساده ای مثل کاهش میزان کاغذی که هدر میدید، موجب کاهش فوری هزینه ها می شه. شما می تونین در زمان طراحی اجناس و فرآیندهای تولیدی جدید راه هایی واسه کاهش تولید ضایعات پیدا و با این کار، مبالغ بیشتری صرفه جویی کنین.

اهمیت دادن به محیط زیست موجب افزایش درآمد هم میشه، چون خیلی از مشتریان ترجیح میدن از شرکتایی خرید کنن که به محیط زیست اهمیت میدن.

چیجوری اثرات زیست محیطی کسب وکارتان رو کم کنین؟

مسئولیت اجتماعی شرکتا چیه و پایبند بودن بهش چه فایده هایی داره  آموزشی

راه های مختلفی واسه کاهش اثرات زیست محیطی کار و کاسبی شما هست. مثلا:

  • تولید اجناس قابل بازیافت؛
  • استفاده ی مسئولانه از منابع (مثلا استفاده از مواد بازیافت شده و چوب پایدار (sustainable timber، چوبی که به شکل مسئولانه ای به دست میاد، یعنی وقتی درختی قطع می شه، درخت دیگری به جای اون کاشته می شه))؛
  • به کمه کم رساندن بسته بندی؛
  • خرید کردن از منابع محلی واسه صرفه جویی در هزینه های سوخت؛
  • ایجاد شبکه توزیعی با بهره وری (بهره وری سوخت) بالا؛
  • کار کردن با تأمین کنندگان و پخش کنندگانی که اقدامات لازم رو واسه به کمه کم رساندن اثرات زیست محیطی اقدامات خود انجام میدن.

شما می تونین با استفاده از تکنیکای آزمایش زیست محیطی، مثل انجام بررسی زیست محیطی روی کسب و کارتون و راه اندازی سیستم مدیریت زیست محیطی (EMS)، اثرات زیست محیطی کسب و کارتون رو کم کنین.

رعایت مسئولیت اجتماعی سازمان و بهره مندی از امتیازات تجارت اخلاقی

کار و کاسبی شما می تونه با داشتن تعاملی مسئولانه با مشتریان و تأمین کنندگان نتایج زیادی رو به دست بیاره.

مشتریان و تجارت اخلاقی

مسئولیت اجتماعی شرکتا چیه و پایبند بودن بهش چه فایده هایی داره  آموزشی

اینجا بعضی اقدامات هنگام برخورد با مشتریان رو میگیم:

  • بروشورها حتما باید به زبون ساده نوشته شده باشن و حقیقت رو بدون مخفی کاری بگن؛
  • در مورد اجناس و خدمات خود صادق باشین. اطلاعاتی رو به مشتریان بدین که خواستار اون هستن، مثل اینکه واسه پذیرش مسئولیت اجتماعی خود چه کارایی انجام میدید؛
  • وقتی اشکالی پیش میاد، باید اونو قبول کنین و واسه رفع اون سعی کنین.

عوضش، شمام می تونین از مشتریان توقع داشته باشی تا با وفاداری شون به شما پاداش دهند. ، اهمیت دادن به نظرات مشتریان به شما کمک می کنه تا اجناس و خدمات خود رو بهبود بدین. بهتره در مورد یاد گرفتن اصول مشتری مداری بیشتر بخونین.

تأمین کنندگان و اصول اخلاقی

توجه و دقت شما در انتخاب تأمین کنندگان، بخش مهمی از کارکرد شما در مورد مسئولیت اجتماعی شرکتا (CSR) رو تشکیل می ده. مثلا، باید سعی کنین تا حد امکان از تأمین کنندگان محلی استفاده کنین. با این کار از اونا حمایت می کنین، اعتمادشون رو جلب می کنین و اتلاف انرژی و پخش کربن به دلیل حمل کالا رو کاهش میدید.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   معرفی بهترین اپلیکیشن های سلامتی و تناسب اندام "

در زمان انتخاب تأمین کنندگان باید وضعیت استخدام کارکنان، سلامت و ایمنی و اقدامات زیست محیطی اونا رو هم بررسی کنین. مشتریان به اثرات گسترده ترِ زنجیره تأمین مثل اثرات موجود روی نیروی کار اهمیت میدن. با کار کردن با کسب و کارایی که از حقوق کارکنان شون سوء ِاستفاده می کنن، اعتبار شما آسیب می بینه. شما همیشه باید تجارت اخلاقی رو مورد توجه داشته باشین.

بیشتر سازمانای بزرگ تر تأمین کنندگان خود رو بررسی می کنن تا از روشای کاری مسئولانه ی اونا مطمئن شن. شمام می تونین به همین ترتیب عمل کنین و فقط کافیه از تأمین کنندگان درباره نگاه اونا نسبت به CSR بپرسید تا میزان تعهد اونا واسه شما روشن شه. البته شمام باید با تأمین کنندگان تون مساوی رفتار کنین، به ویژه با کسب و کارای کوچیکی که به شما وابسته هستن. مثلا، پرداخت به موقع به اونا می تونه اهمیت زیادی داشته باشه.

پایبند بودن به مسئولیت اجتماعی شرکت و اثر اون در جامعه

کار کردن با جامعه ی محلی امتیازات زیادی داره. مشتریان محلی واسه خیلی از کسب و کارا منبع مهمی واسه فروش هستن. با بهبود اعتبار و معروفیت کسب و کارتون، استخدام کارکنان واسه شما ساده تر میشه. داشتن رابطه خوب با مقامات محلی هم کار رو واسه شما ساده تر می کنه. مثلا، بعضی مقامات محلی ترجیح میدن با کسب و کارایی قرارداد ببندند که در جامعه مشارکت دارن.

مشارکت در جامعه ی محلی

راه های زیادی واسه مشارکت در جامعه ی محلی هست. بعضی کسب و کارا از خیریه های محلی حمایت می کنن یا حمایت کننده مالی یک اتفاق محلی می شن. ، از نظر تجاری هم منطقیه که در فعالیتی مربوط به محصول تون مشارکت کنین. این کار به شما امکان استفاده از تخصص تون رو می ده و چهره ی انسانی کسب و کارتون رو هم به همه نشون می ده. مثلا، بعضی از رستورانا به افراد بی خانمان غذا میدن و بعضی شرکتای ساختمانی هم نیروی کار و مصالح ساختمانی رایگان در اختیار پروژه های اجتماعی قرار میدن. شما باید به دنبال فرصتایی باشین که به طور مستقیم به شما سود میرسونه، مثلا، با افزایش محبوبیت خود یا بهبود دادن محلات دور ساختمان محل کسب و کارتون.

کارکنان تون رو در جامعه مشارکت بدین

مسئولیت اجتماعی شرکتا چیه و پایبند بودن بهش چه فایده هایی داره  آموزشی

خیلی از کسب و کارا، کارکنان خود رو به همکاری و مشارکت در جامعه ی تشویق می کنن. مثلا، شما می تونین از سازمانای خیریه ای حمایت کنین که به وسیله کارکنان تون انتخاب شدن. بعضی هم کارکنان رو تشویق می کنن تا واسه انجام فعالیتای اجتماعی داوطلب شن و واسه انجام این فعالیتا به اونا مرخصی با حقوق میدن. این کار جدا از اینکه بهتر شدن دادن روابط اجتماعی شما به کارکنان انگیزه می ده و در اونا مهارتای اجتماعی و مشارکت گروهی رو شکل بده. ، شما می تونین واسه کارکنان تون امکانی رو جفت و جور کنین تا به طور منظم به سازمانای خیریه کمک کنن و مبالغ کمک رو از طرف اونا به سازمانای خیریه پرداخت و مبلغ مربوطه رو از حقوق اونا کسر کنین.

اثر رعایت مسئولیت اجتماعی سازمان رو

مسئولیت اجتماعی سازمان (CSR) به شما در کاهش هزینه ها و افزایش فروش تون کمک می کنن، اما امتیازات مهم دیگری هم هست که بعضی وقتا فراموش می شن، چون امتحان اونا کمی دشوارتره. فایدهایی مثل بهبود معروفیت و اعتبار، افزایش وفاداری مشتری و ایجاد انگیزه در کارکنان رو نمیشه ندیده گرفت و حتی میشه اونا رو اندازه گیری کرد. مثلا، افزایش انگیزه در کارکنان می تونه موجبِ کاهش غیبت و گردش کارکنان (خروج کارکنان از سازمان و استخدام کارکنان دیگری به جای اونا) شه. به همین ترتیب، وفاداری مشتریان هم می تونه تعداد دفعاتی خرید مشتری رو از شما زیاد کنه.

البته اندازه گیریا فقط تأثیر فوری CSR رو نشون میدن و بزرگ ترین منفعت می تونه بهبودِ بلندمدتِ معروفیت و اعتبار شما باشه.

ایجاد روابط عمومی مثبت پس ی تعهد به مسئولیت اجتماعی سازمان

با رو کردنِ فعالیتای مربوط به مسئولیت اجتماعی سازمان (CSR) خود می تونین بیشترین استفاده رو از اون ببرین. مشتریان، تأمین کنندگان و جامعه باید بدونن شما چه کارایی انجام میدید. صحبت از CSR با بیان اخبار خوب، روش بسیار مناسبیه و موجب تشکیل روابط عمومی (PR) مثبت می شه البته شما باید واسه ایجاد روابط عمومی مثبت، اصول ساده ی روابط عمومی رو بدونین.

استفاده از و علنی کردن فعالیتا می تونه بخش مهمی از استفاده از CSR واسه جذب قراردادها و مشتریان بیشتر باشه. مردم ترجیح میدن از کسب و کارایی خرید کنن که به اونا احترام می ذارن. CSR می تونه واسه هدف قرار دادنِ شرکتای اخلاق مدار، همه مردم و سازمانای غیرانتفاعی مؤثر باشه.

در عین حال باید CSR رو بخشی از فرآیندی دائمی واسه ایجاد ارزش بلندمدت بدونین. تموم کارایی که انجام میدید، باید به بهتر شدن اعتبار شما و تشویق مشتریان و بقیه ذینفعان به ادامه رفت و امد با شما کمک کنه. مثلا، کسب و کاری که از کاغذهای بازیافت شده استفاده می کنه، ولی از مشتریان خود سوء استفاده می کنه و جامعه رو ندیده میگیره، نکته اصلی رو متوجه نشده.

استانداردهای کیفیت

شما می تونین یکی از استانداردهای مدیریت رو به دست بیارین و بعد از اون واسه تبلیغِ مسئولیت پذیری اخلاقی، زیست محیطی یا اجتماعی خود استفاده کنین. مثلا، هم حالا خیلی از کسب و کارا استاندارد مدیریت زیست محیطی ISO 14001 رو به دست آورده ان.

کسب و کارایی که از نظر اجتماعی مسئولیت پذیر هستن به شکل ای اخلاقی و شفاف عمل میکنن که به سلامت و رفاه جامعه کمک می کنه (ISO 26000 در مورد اینکه کسب و کارا چیجوری می تونن از نظر اجتماعی، عملکردی مسئولانه داشته باشن، راهنماییای لازم رو ارائه می ده). اینجور CSR مؤثری می تونه واسه کار و کاسبی شما، امتیاز رقابتی بسازه. حتی در صورت وجود رقبای بسیار زیاد، تعهد واقعی نسبت به CSR موجب می شه تا کار و کاسبی شما نسبت به بقیه در جایگاه برتری بگیره.

تهیه سیاستای مربوط به مسئولیت اجتماعی سازمان (مثالِ شرکت ونوس)

مسئولیت اجتماعی شرکتا چیه و پایبند بودن بهش چه فایده هایی داره  آموزشی

کمک به محیط زیست و حمایت از جامعه ی محلی

مسئولیت اجتماعی شرکتا چیه و پایبند بودن بهش چه فایده هایی داره  آموزشی

اون می گه: «رسالت ما اینه که سبزترین گرداننده ی مغازه ساحلی و کافه در بریتانیا باشیم و تقریبا در تموم تصمیم گیریای تجاری خود، همین نگاه رو داریم. واسه ما، مسئولیت اجتماعی سازمان بر عناصر زیادی تأثیر می ذاره. ما از تولیدکنندگان محلی حمایت می کنیم و بیشتر از ۳۰۰ هزار پوند واسه خرید مواد غذایی و نوشیدنی از مناطق دور کافه هامون هزینه کردیم و واسه بقیه جنسا و خدمات هم از کسب و کارای محلی استفاده می کنیم. بیشتر از ۸۰ درصد مواد غذایی و نوشیدنی ما از دوون و کورنوال تأمین می شه.

«ما خیلی سعی می کنیم تا تأثیر فعالیتای خود بر محیط زیست رو به کمه کم برسانیم و کارایی مثل استفاده از صفحه های خورشیدی، بازیافت مواد، جمع آوری منظم زبالها و خرید اجناس شوینده و بهداشتی غیرسمی رو در دستور کار خود گذاشته ایم. ما به مسائلی مثل بسته بندی هم توجه کردیم و از موادی استفاده می کنیم که تا جای ممکن، زیست تخریب پذیر (قابل جدا سازی در محیط زیست به وسیله باکتریا و بقیه ارگانیسما) باشن.

«برنامه ای که بیشتر از همه بهش افتخار می کنیم، برنامه صندوق زندگی وحش ساحلی ونوسه که به جمع آوری کمکای مردمی واسه آموزش مسائل مربوط به محیط زیست به علم آموزان می پردازه. جدا از اینکه اون، واسه صحبت کردن در مورد محیط زیست به مدارس میریم. هر کسب و کاری می تونه در این سیستم آموزش مشارکت داشته باشه. این سیستم بسیار مفید و سودمنده.»

ایجاد پایگاه مشتری (customer base) و جذب کارکنان

مسئولیت اجتماعی شرکتا چیه و پایبند بودن بهش چه فایده هایی داره  آموزشی

«بدون شک ایجاد تصویری مثبت از شرکتی که وظایف خود رو نسبت به جامعه انجام می ده، فایدهایی رو به همراه داشته. ما در طول دو پارسال، تونستید دو کافه ی ساحلی مون رو در تموم طول سال باز نگاه داریم (به جای اونکه فقط در طول ماه های تابستون باز باشن)، چون تونستید یک پایگاه مشتریان وفادار بسازیم و تجارت مون رو از فصلی بودن خارج کردیم.

«استخدام کارکنان هم بخش ی دیگریه که کار و کاسبی ما از اونم سود برده. خیلی از کارکنان ما جوون و بسیار مشتاق هستن که واسه شرکتی کار کنن که هدفی مسئولانه و اخلاق مدار داره. پس جذب و اجرا نیروی انسانی واسه کار و کاسبی ما آسون تر شده.»

ایجاد روابط عمومی

«پیشرفت سیاستای CSR، موجب تقویت وجهه ی ما هم شده. ما چند جایزه بدست آوردیم که از نظر روابط عمومی واسه ما مفید بوده و در سایت و خودروهای وَن شرکت هم از لوگوی این جوایز استفاده کردیم. این جوایز، به بخشی از هویت چشمی ما تبدیل شدن که امیدواریم مردم بهش توجه کنن. به دست آوردن جوایز می تونه واسه شما تعهد زمانی بسازه، ولی در عین حال می تونه راهی فوق العاده واسه بررسی و آزمایش کار و کاسبی شما در مقایسه با بقیه کسب و کارا هم باشه.»

آگاهی بخشی هر چه سریع تر در مورد حفاظت از محیط زیست

«من باید زودتر به جنبه ی آموزشی مسائل می پرداختم. به نظر من، ایجاد برنامه های آموزش مراقبت از محیط زیست به کودکان دستاوردهای زیادی داشته، ولی اگه این کار رو ۱۰ سال پیش شروع کرده بودیم، حالا پیشرفت خیلی بیشتری داشتیم.»

منبع : nibusinessinfo.co.uk


دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید