در راه سلامتی، جاده به راه های مختلفی می رسه. مثلا از یک راه می تونین به طرف گیاهخواری برید و از راه دیگر به رژیم غذایی مدیترانه ای می رسین، که هر دوی این مسیرها طرفداران خاص خود رو دارن. شکلای مختلف راه حلا و رژیمای جور واجور ما رو محاصره کردن. جدیدترین چیزی که هر روز بیشتر و بیشتر به گوش می خوره، نپخته گیاهخواریه. نپخته گیاهخواران مخالفان سرسخت پخت و پز هستن. اونا فکر می کنن که پختن، مواد غذایی رو ناسالم و غیرطبیعی می کنه. اخیرا تعداد خیلی از افراد مشهور به نپخته گیاهخواری روی آورده ان. نپخته گیاهخواران فکر می کنن که این سبک از تعذیه موجب افزایش انرژی، پوستی سالم تر و هزاران فایده دیگر می شه و اونقدر عاشق وار امتیازات اونو برمی شمارند که اگه در گزینه های اونا توانایی پرواز رو شنیدید، اصلا تعجب نکنین. اما اگه دهن شمام از تعاریف ستارهای قشنگ و خوش اندام آب افتاده و دوست دارین از نپخته گیاهخواری پیروی کنین، آخر دقت و توجه رو به خرج بدین. البته همیشه تموم حقیقت درباره این رژیم گفته نشده. با انتخاب نپخته گیاهخواری دایره ی انتخاب مواد غذایی خود رو کوچیک و کوچیک تر می کنین و پس باید حواس تون باشه تا با کمبود روبرو نشید. از مضرات نپخته گیاهخواری هم نباید غافل شید. حتی پزشکانی که این رژیم رو تجویز می کنن دقت زیادی واسه تنظیم مواد غذایی به خرج میدن.

 

نپخته گیاهخواری چیه؟ مضرات نپخته گیاهخواری کدامه؟

مضرات نپخته گیاهخواری واسه سلامتی چیه؟  آموزشی

نپخته گیاهخواری یه جور رژیم غذایی طبق سبزیجاته که هرگونه پختن رو منع می کنه. هیچ ماده غذایی نباید بیشتر از ۱۰۴ درجه فارنهایت یا ۴۰ درجه سلسیوس گرما ببینه. مواد غذایی باید تازه مصرف شن و یا با گرما خیلی کم طبخ شن. تصوری که بین نپخته گیاهخواران هست اینه که دمای بالای ۱۰۴ درجه نه تنها مواد مغذی رو از بین می بره، بلکه اونا رو سمی و غیرقابل هضم هم می کنه. در ادبیات نپخته گیاهخواران، پختن با درجه گرما بالا مثل ناسزایی بیریخت تلقی می شه. اونا فکر می کنن مواد غذایی نپخته پر از انرژیای لازمن. نپخته گیاهخواری شکل پیشرفت یافته و تندرو گیاهخواریه که به «پرانا» یا نیروی زندگی باور داره. طبق باورهای اونا نیروی زندگی یا پرانا در اغذیه ی گیاهی نپخته بیشتره. البته آبمیوها و اسموتیای سبز هم گل سرسبد این رژیم غذایی هستن. در این مقاله ۵ تصور اشتباه نپخته گیاهخواران و مضرات نپخته گیاهخواری بررسی شده.

اشتباه ۱: پختن، مواد مغذی رو از بین می بره

درسته که مواد نپخته پر از مواد مغذی هستن اما با پختن فیبر موجود در گیاهان از هم گسیخته می شه و با پارگی دیواره های سلولی، مواد مفید مغذی آزاد می شن. این مواد مغذی بدون پختن و به شکل عادی در دسترس قرارنمی گیرن. مثلا گوجه فرنگی منبعی غنی از آنتی اکسیدان لایکوپنه. هویج هم مثل گوجه پر از آنتی اکسیدانه و همه این مواد مفید، با پختن آزاد می شن. پس یک ظرف سوپ پر از موادیه که مصرف نپخته اونا اصلا خاصیت مشابهی نداره. گیاهخواران فکر می کنن با پختن گیاهان و سبزیجات جذب روی، آهن، کلسیم و منیزیم منتفی می شه؛ اینم اشتباهه. مثلا پختن اسفناج میزان آهن و کلسیم موجود در برگای اونو افزایش می ده. جون مک دو آل (John McDougall) مبتکر رژیم غذایی گیاهخواری طبق نشاستهه، اون می گه: «البته باید قبول کرد که پختن سبزیجات موجب از بین رفتن بسیار کم بعضی مواد مثل ویتامین C یا B می شه، اما مقدار این مواد در گیاهان جوری زیاده که در آخر به مغذی بودن اونا آسیبی نمی رسه.». جنیفر نلسون (Jennifer Nelson) متخصص تغذیه و استاد دانشکده مایوه. اونم می گه: «بهترین رژیم غذایی ترکیب مواد نپخته و پختهه». هیچ تعصبی بر ترجیح یک رژیم غذایی خاص بر دیگری نیس. واسه حفظ سلامتی باید به دنبال بهترین ترکیب باشیم. کباب کردن و پختن زیاد مواد غذایی هم مضره و باعث کاهش حجم مواد مغذی می شه. با در نظر گرفتن این مسئله باید از روشایی چون بخارپز کردن و غذاهایی مثل سوپ استفاده کرد و از سرخ کردن و… پرهیز کنین. یادتون باشه که پختن ملایم مواد غذایی اونا رو قابل هضم تر می کنه و همونجوریکه گفته شد، در بعضی از موارد باعث آزاد شدن مواد مغذی پنهون می شه. نظر نپخته گیاهخواران درباره وجود انرژی ویژه در گیاهان نپخته هم بیشتر جنبه ی اعتقادی داره و هیچ توضیح علمی واسه اون وجود نداره. در نگاهی دقیق تر، اونا به مضرات نپخته گیاهخواری واقف نیستن.

اشتباه ۲: پختن، آنزیما رو از بین می بره

در این باره نپخته گیاهخواران حق دارن. پختن آنزیما رو از بین می بره. ولی متأسفانه بازم نصف حقیقت پشت ابر مونده. بدن آدم واسه جدا سازی ی مولکولای مواد غذایی نیاز به آنزیمای موجود در مواد غذایی نداره. در ساختار بدن آنزیمایی هست که این وظیفه رو با کمال میل بر عهده می گیرن. در هر صورت آنزیمایی که از مواد نپخته وارد بدن می شن هم به خاطر اسید معده از بین خواهند رفت. تنها کمی از اونا باقی می مونن و مواد تخمیر شده ای چون کلم ترش، آنزیما رو وارد معده می کنه. در هر حال نقش اونا در هضم غذا کمه. متخصصین ارزش زیادی واسه این آنزیما قائل نیستن. نظریه ی «آنزیم مواد نپخته» به کتاب ادوارد هال (Edward Howell) در ده ۴۰ میلادی بازمی شه. اما حالا علم به نقش حداقلی آنزیمای مواد غذایی نپخته، در هضم غذا شهادت می ده. هاول تصور می کرد که تعداد آنزیمای بدن آدم پایان پذیره، در حالی که بدن آدم همیشه آنزیمای جدید تولید می کنه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   مشهورترین نویسنده ها درباره عشق چه نظری دارن؟ "

اشتباه ۳: گیاهانِ نپخته خاصیت سم زدایی دارن

مضرات نپخته گیاهخواری واسه سلامتی چیه؟  آموزشی

خاصیت سم زدایی مطرح شده در مواد غذایی، حمایت ی علمی محکمی نداره. مواد سمی می تونن در هر نقطه بدن جمع شن. به ویژه در بافتای چربی و حتی در استخوانا یا پروتئینا. اما روده ی بزرگ به شکل شگفت انگیزی از مواد سمی دور می مونه و کبد، عضویه که با مواد سمی جنگ می کنه. کبد نقش سم زدایی بالایی داره. کبد گمرک بدنه و همه مواد رو بعد از بازجویی به طرف خون راهنمایی می کنه. واقعا، در هیچ ماده غذایی گیاهی یا جانوری سم زدایی وجود نداره. بدن خود وظیفه ی سم زدایی رو با اندامای داخلی اش انجام می ده. تنها نکته قابل قبول در مورد ی سم زدایی مواد نپخته، بهبود کارکرد کبد و کلیه با افزایش میزان ذخیره آب در بدنه. اگه مضرات نپخته گیاهخواری و واقعیات اونو ندانید، ناآگاهانه به بدن خود آسیب میزنین.

اشتباه ۴: نپخته گیاهخواری کلید سلامتیه

با نپخته گیاهخواری مصرف کالری به کمه کم می رسه و طبیعیه که وزن مناسبی پیدا می کنین. اما هدف از رژیم غذایی تنها کاهش وزن نیس و باید به موارد مختلفی توجه کرد. مضرات نپخته گیاهخواری رو دریابید. با نپخته گیاهخواری با کمبود مواد غذایی روبه رو میشید. به ویژه ویتامینایی مثل B12 ،D و روی، آهن و اسیدهای چرب امگا۳ و چیزای دیگه ای به جز اینا. نپخته گیاهخواران عزیز واسه جبران کمبود این مواد باید حتما از قرصای مکمل استفاده کنن. شاید سؤال کنین که مواد انرژی زا واسه تأمین انرژی نپخته گیاهخواران از کجا تأمین می شه. کالدول سلستین (Caldwell Esselstyn)، پزشکی که بیل کلینتون رو قانع به استفاده از رژیم گیاهخواری کرد، پاسخی واسه شما داره. اون می گه مصرف تعدادی مغز و یک عدد موز در طول روز میزانی کالری در اختیار بدن می ذاره. اما این میزان کالری واسه بدن کافی نیس. جدا از اینکه اینکه مشکل دیگر بیشتر افراد نپخته گیاهخوار، پوسیدگی و ساییدگی دندانه. اسید موجود در میوه ها باعث ساییدگی مینای دندان می شه و کمبود مواد معدنی عمومی، موجب پوسیدگی دندانه. باید بدونین که با انتخاب نپخته گیاهخواری چه چیزایی رو از دست میدید و در مقابل چه چیزایی به دست میارید. مضرات نپخته گیاهخواری رو به دقت مورد توجه داشته باشین. دقیق باشین و بی گدار به آب نزنید.

اشتباه ۵: این سبک از رژیم غذایی برابر با طبیعت بشره

مضرات نپخته گیاهخواری واسه سلامتی چیه؟  آموزشی

نپخته گیاهخواران مصرف گوشت رو غیرعادی میدونن و واسه دفاع از عقاید خود پخت و پز و مصرف گوشت رو عملی مخالف با ذات طبیعت میدونن. اونا میگن که بشر اونو از خود درآوردهه! بسیار طبیعیه که آدم با تکیه بر نیروی عقل خود ابداعات و اختراعات زیادی داشته. مثلا شما کدوم زرافه رو سراغ دارین که شیرموز بخورد؟ در سراسر دنیا رژیمای غذایی متفاوتی هست و به طور تقریبی در همه اونا مصرف حبوبات، سبزیجات و گوشت عادیه. رژیم غذایی تشکیل شده از همه مواد و خوراکیا، از زمانای قدیم در تموم فرهنگا و نقاط جهان عادی بوده. در مقابل، این نپخته گیاهخواریه که از ابداعات جدید به حساب میره. کودکی رو در نظر بگیرین که طبق این رژیم غذایی پرورش پیدا می کنه. طبیعیه که بدون مصرف داروهای جانشین و مکملا، اون با کمبود شدید ویتامین B12 و بقیه مواد مفید و مغذی روبه رو می شه. پس مشکلات عدیده ای در مورد ی اعصاب و جسم پیدا می کنه. اما مصرف گوشت و فرآوردهای حیوانی به مدت کمه کم ۲۰ سال، ذخیره خوبی از مواد مغذی در بدن ایجاد می کنه. در همه تمدنا و در طول تاریخ هم آدما از گوشت و فرآوردهای حیوانی استفاده کردن. پس هیچی غیرطبیعی در مورد رژیم غذایی گوشتی وجود نداره. خیلی از محققان پختن رو یه قدم بلند و اساسی در تکامل مغزی آدم میدونن. شناسایی مضرات نپخته گیاهخواری به انتخاب عاقلانه ی شما کمک می کنه.

مضرات نپخته گیاهخواری واسه سلامتی چیه؟  آموزشی

این سبک از رژیم غذایی از نظر علمی هویت زیادی نداره. شاید نقطه قوت اون تنها جنبه ی اعتقادی اون باشه. به هر روی اگه قصد نپخته گیاهخوار شدن دارین، بهتره اول تأمل و تحقیق بفرمایید و مضرات نپخته گیاهخواری رو شناسایی کنین. در این نوشته اصلا قصد گسترش رژیمای گوشتی و چیزای دیگه ای به جز اینا در کار نبوده. تنها گوشزد کردن و توجه به رژیم غذایی کامل و پر از مواد مغذی و نبود مصرف تندرو هر گونه ماده غذایی مورد توجه بوده. سلامت و تندرست باشین.

منبع : livescience

 


دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید